Premium rush este un film lansat în 2012 și tradus la noi Premium rush: Cursă fără frâne. Regizor este David Koepp (Ghost town, Stir of Echoes, Secret window), care a fost și scenaristul acestui thriller cu biciclete, alături de John Kamps. Intriga nu e cine știe ce, dar acțiunea vă va ține lipiți de „canapea”. David Koepp s-a remarcat la Hollywood prin abilitățile sale de scenarist și pentru „contractul” de colaborare continuă cu Steven Spielberg. Premium Rush a reprezentat debutul lui Koepp în arena filmului de acțiune. Având în vedere că a semnat scenariile unor filme ca Jurassic park, War of the Worlds, Indiana Jones 4: Kingdom of the Crystal Skull, Mission impossible, Spider-man sau Carlito’s way, puteți să vă daţi singuri seama că omul „se știe” la acest capitol. Regia vă las pe voi s-o apreciați, dar din punctul meu de vedere, Koepp s-a descurcat excelent, creând un thriller la care nu vă veți da seama cum se scurge acea oră jumătate, cât ține Premium rush.
Wilee e un curier rapid, care lucrează pe o bicicletă. El nu poate lucra în birou. Nu-i place să poarte costume, dar îi place să meargă pe bicicletă. Dar nu orice bicicletă, ci una specială, super uşoară, cu o singură viteză şi fără frâne. În New York sunt 1500 de curieri pe bicicletă. Se pot trimite pe e-mail, FedEx, fax, scanate, dar când e nevoie ca documentele să fie într-un anumit loc, la o anumită oră, este nevoie de curierii pe bicicletă. Din păcate, unii mai sunt și uciși. Zilnic, programul lui la muncă înseamnă să se ferească de maşini care accelerează, de taximetrişti agitaţi şi agasaţi, de portiere de maşină care i se deschid brusc în faţă şi de vreo opt milioane de pietoni nervoşi din New York. La un moment dat, toți ajung să fie loviți. Important este faptul că sunt uniți, pentru că majoritatea populației și-ar dori ca aceștia să dispară de pe străzi.
Nimeni nu-și imaginează de ce își riscă viața pentru 80 de dolari pe zi, într-o zi profitabilă. Wilee e unul dintre cei mai agili şi mai agresivi curieri pe bicicletă. Curierii de pe astfel de biciclete sunt ciclişti talentaţi, dar şi nebuni cu tendinţe sinucigaşe, căci riscă în fiecare zi în care se bagă în trafic să fie făcuţi una cu asfaltul.
Wilee, un tip obişnuit să-şi rişte viaţa, se trezeşte într-o situaţie care îl suprasolicită până şi pe el. O livrare de colet se transformă într-o cursă pe viaţă şi pe moarte pe străzile din Manhattan. Wilee ia un plic pe care trebuie să-l livreze unei anumite doamne la o precisă adresă, la o oră fixă. Nima este o tânără chinezoaică care-și așteaptă fiul să vină din China și a cărui venire depinde esențial de acea livrare. Pe urmele plicului de află polițistul Bobby Monday, care are probleme cu pariurile și astfel s-ar achita de datorii. Totul depinde doar de Wilee.
Punctul forte al acestui film nu e intriga, ci acțiunea. Lucrurile se mișcă în toate direcțiile și este normal să fie așa într-o metropolă cum e New York-ul. Toate cursele sînt filmate foarte dinamic, montate la fel de agresiv, cu inserturi CGI, în care ecranul se transformă într-un mare GPS, iar rezultatul este un film care vă va ține ochii lipiți de ecran și de spițele bicicletelor. Modul de filmare se face de la înălțimea ochilor printre pietoni și mașini și te face să simți că faci parte din acțiune. Cursele printre mașini și pietoni sunt spectaculoase. Nu e vorba doar de putere și viteză, ci despre agilitate și cum să te ferești de pericol. La finalul acestui film, veți avea senzația că ați alergat încontinuu timp de o oră jumătate. Mi-a plăcut la nebunie felul în care mesagerii de pe bicicletă își drămuiesc timpul să-și evalueze opțiunile, să aleagă calea cea mai ușoară fără să fie loviți.
Actori? Nu foarte cunoscuți, dar cu siguranță îi veți recunoaște pe cei care dau viață personajelor Wilee și Bobby:
Joseph Gordon-Levitt este Wilee, un tânăr mesager pe bicicletă;
Michael Shannon este Bobby Monday, un ofițer de poliție care are probleme cu pariurile;
Dania Ramirez este Vanessa, un alt mesager pe bicicletă, prietena lui Wilee;
Wolé Parks e Manny, rivalul lui Wilee;
Aasif Mandvi este Raj, dispecer-ul mesagerilor pe bițe;
Jamie Chung este Nima, colega de cameră a Vanessei, cea care este responsabilă cu declanșarea acțiunii.
Toţi factorii implicaţi în Premium rush, de la garderobieri şi până la cascadori şi actori, au petrecut mult timp în contact direct cu curierii pe biciclete pentru a învăţa cât mai multe despre ei. Ramirez spunea: „Ceea ce nu se vede când îi zăreşti pedalând pe stradă este faptul că ei sunt un grup foarte unit. Nu au în comun doar mersul pe bicicletă, ci au o cultură de tip „underground”, foarte „cool””.
Unul dintre curierii reali care a fost consultat e Austin Horse, care a devenit şi cel de-al patrulea cascador care l-a înlocuit pe Wilee în secvenţele cele mai grele. Austin a fost selecţionat când producătorii l-au văzut cărând bicicletele care urmau să fie folosite în Premium rush. De ce a fost ales Austin? Datorită vitezei şi agilităţii sale, el fiind câştigătorul unor trofee internaţionale la competiţiile curierilor pe biciclete.
Koepp a fost impresionat de ceea ce a aflat despre curierii pe biciclete: „Ei se dedică total. Aproape toţi pe care i-am cunoscut nu ştiau, fiindcă nu se gândiseră, ce vor face după ce nu vor mai fi curieri”. Pentru bicicleta lui Wilee, realizatorii au ales o bicicletă Affinity Metropolitan cu cauciucuri Continental. De fapt, pentru Wilee s-au folosit şapte astfel de biciclete: trei au fost folosite de Gordon-Levitt, trei de către cascadori, iar cea de-a şaptea era montată pe o macara cu cameră pentru filmările POV (camera s-ar afla îndărătul ochilor lui Wilee).
Prin comparaţie cu Wilee, Manny are o bicicletă Parlee, de 10.000 de dolari, preţ care se justifică prin faptul că Manny are sponsori. Pentru ceilalţi, realizatorii au ales alte biciclete: marca Surly, pentru Vanessa, iar pentru alţi curieri, biciclete Fuji cu accesorii de la Bern, Giro, sau Fox Racing. Poliţiştii conduc biciclete simple, Trek mountain bikes, adesea cele mai nimerite pentru găurile din asfalt sau pentru străzile dificile din New York City. Koepp a filmat Premium rush chiar într-o locaţie din New York City. „Ştiam că n-aş fi suportat ca un spectator să spună sau să gândească: ‘Ăsta e un decor fals”, sau „ăsta e sunet aranjat în studio. Trebuia să fie real, adevăratul trafic din New York. Trebuia să ne aflăm, ori de câte ori puteam, chiar pe strada despre care John Kamps şi cu mine scrisesem în scenariu. Am vrut ca new-yorkezii să urmărească filmul, să-l vadă pe Wilee cum dă colţul străzii cunoscute de ei şi să gândească, ‘Da, asta aşa e.’ Pentru noi era important să creăm o frescă a întregului oraş, din Uptown şi până în Chinatown, văzută de pe bicicletă. Voiam să facem un fel de hartă a oraşului, cât mai veridică cu putinţă”, spunea Koepp.
Deşi Koepp a filmat majoritatea acţiunii pe viu, unele secvenţe aveau nevoie de efecte vizuale, care au fost realizate sub coordonarea lui Paul Linden. Cele mai importante au fost secvenţele pe care Koepp le denumeşte „Bike Vision”, o reprezentare vizuală a gândurilor lui Wilee, care încearcă să găsească ieşirea dintr-un punct critic. Gordon-Levitt spunea: „Când pedalezi prin New York, trebuie să fii extrem de concentrat pe ceea ce faci. Nu te poţi gândi la altceva, pentru că în orice clipă pot apărea 100 de obstacole neprevăzute. Bike Vision este o ilustrare a acestei situaţii; în orice clipă poţi fi nevoit să decizi următoarea mişcare şi va trebui să te bazezi pe propriile instincte. Forţa lui Wilee stă în faptul că ia decizii foarte rapid”.
Sfârşitul filmului se petrece în Chinatown, unde o mulţime de curieri vin în ajutorul unuia dintre ei. Koepp subliniază că oamenii care apar în secvenţă sunt chiar curieri adevăraţi, din New York City.
În continuare, vă invit să urmăriți trailer-ul acestei curse pe biciclete:
Premium rush a fost lansat în România pe DVD și blu-ray. Eu l-am achiziționat pe blu-ray pentru sunet și imagine și pentru că am plătit pe el un preț modic: 20 lei.
P.S.: Lăsați genericul final să ruleze.
[review]
[rwp-review id=”0″]
Cmentariile sunt închise