Kronos: roboapocalipsa neinspirată

Kronos: Soluția Extremă (adică Singularity ca titlu original, dar înțeleg că se mai numește și Aurora) este o peliculă science-fiction regizată și scrisă de Robert Kouba și distribuită pe teritoriul românesc de RoImage2000. Vizionarea de presă s-a petrecut în cadrul Grand Cinema Băneasa.

Într-o eră în care tehnologia a avansat prea repede și a mers prea departe, iar Omul, ca tot Omul, o folosește pentru a se război unul cu altul, intervine Kronos. Elias van Dorne (John Cusack) vine cu soluția extremă – Kronos, inteligența artificială supremă, mai inteligentă decât orice robot creat până acum de VA Industries. După calculele rapide ale lui Kronos, binele Pământului stă în dispariția omului. Un secol mai târziu ne întâlnim cu Andrew (Julian Schaffner) și Calia (Jeannine Wacker), doi tineri născuți din rămășițele civilizației care se află în căutarea miticului oraș Aurora, singura așezare umană ferită de persecuția roboților.

 

Nici nu știu cu ce anume să încep. Pe scurt, avem idei refolosite, interesante totuși dar prost executate. Peisajul înverzit al unei apocalipse săvârșite de roboți, creația cea mai de preț a umanității. Ideea că planetei pe care o locuim și iubim atât de mult i-ar fi mai bine fără să fie infectată cu noi. Un El și o Ea care se întâlnesc pe neașteptate și găsesc împreună Speranța.

Este bine că nu ține mult istoria și suntem introduși după vreo 15 minute în miezul peisajului post-apocaliptic. Pe mine mă fascinează adesea genul acesta de peisaj. Verdeața care acoperă terenul urban, liniștea neliniștitoare și ocazionalii roboți exterminatori sau grupuri de supraviețuitori bandiți. Sub acest aspect filmul stă binișor.

Efectele lasă de dorit, potrivite filmelor independente de festival obscur. De altfel, nici nu ai putea cere prea mult de la un buget redus, iar la cârmă a stat un regizor foarte tânăr care are la portofoliu o mână de filme scurte SF destul de apreciate totuși pe la festivaluri.

În ceea ce privește anumite cadre, am înțeles cam în ce direcție merge viziunea lui Kouba. De exemplu, roboții de casă de la început îmi aminteau de neîncrederea abia șoptită față de roboți a unui personaj din Caverne de Oțel (roman de-al lui Asimov). Însă imaginile de pe tot parcursul filmului nu au destulă vlagă cât să insufle exact acele sentimente la care speră autorul. Fapt la care contribuie mai multe variabile, nu numai efectele vizuale ci și muzica anemică și ritmul domol al acțiunii. Sau câteodată, unghiurile repetitive ale camerei – foarte des vedem ceafa personajului care observă peisajul.

Actorii sunt neconvingători, inclusiv Ion Cu Sac, numele de pe afiș – care nu face decât să se uite într-o hologramă tot filmul. Privirea sa de om calculat, lider al roboților, nu a reușit decât să mă plictisească, nicidecum să mă sperie. Partenerul său, Damien, jucat de Carmen Argenziano e cu atât mai puțin amenințător.

Jeannine Wacker și Julian Schaffner sunt vizibil de puțin experimentați dar sper că acest film să le prindă cumva bine la portofoliu. Intenția scenariului este să te apropie de cele două personaje însă mai degrabă te îndepărtează cu clișee care nici măcar nu sunt folosite ca la carte, ci pare că scenele sunt turnate cu numai două-trei încercări fiecare.

Rezultatul compus de toate părțile componente constă într-un film SF cu idei reciclate dar frumoase (cum este aceea de robot care se crede om demonstrează că poate fi mai uman ca un om) executate în maniere neinspirate. În ritmul plictisitor în care se derulează acțiunea, nici o idee, nici un actor nu reușește să te prindă în atmosferă. Chit că nu e lung (92 min.) tot m-am uitat la ceas. Din când în când. Trist este că se speră și la o eventuală continuare, având în vedere finalul. Păcat de unele imagini interesante, cum ar fi craniile din râu descoperite de Andrew.

Filmul se lansează de 1 decembrie în cinematografe și nu ai nevoie de ochelari 3D.

Ti-a placut articolul?
Inscrie-te la newsletter si noi iti trimitem toate noutatile saptamanal.

Postează un comentariu

1 Comentariu în "Kronos: roboapocalipsa neinspirată"

avatar
Plopeanu Petrache
Vizitator

Atenție la exprimare dacă doriți să fiți credibil în probleme de cultură (și filmul face parte din cultură)
Exemplu: „În ceea ce privesc anumite cadre…”

wpDiscuz